چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 24399 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰ | ارسال توسط :
165 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

این شهرستان که در شمال استان لرستان قرار دارد به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل، طبیعت زبیا، رودخانه‌های خروشان، سراب‌ها و چشمه‌های جوشان و بناهای تاریخی و باستانی جذاب همواره در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

شکوه طبیعت در بهشت لرستان/ «سلسله» دیار سراب‌های جوشان و خانه‌های تاریخی

شکوه و زیبایی طبیعت در سلسله، این بهشت لرستان موج می‌زند و با فرا رسیدن فصل بهار گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای طرهان ، «سلسله»، این بهشت لرستان در فصل بهار زیبایی‌هایش را با شکوه بیشتری تقدیم نگاه بینندگانش می‌کند و با جان گرفتن دوباره طبیعت و جاری شدن چشمه‌ها و سراب‌هایش یک بوم نقاشی زیبا از خالق هستی را به نمایش می‌گذارد.

طبیعت خیال‌انگیز شهرستان سلسله هرساله در فصل بهار گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند و با آمدن بهار زیبایی‌های بکر آن جلوه‌گری بیشتری می‌کند.

این شهرستان که در شمال استان لرستان قرار دارد به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل، طبیعت زبیا، رودخانه‌های خروشان، سراب‌ها و چشمه‌های جوشان و بناهای تاریخی و باستانی جذاب همواره در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

وجود بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب و ۹ رودخانه دائمی و فصلی در این منطقه سبب شده تا طبیعت بسیار زیاد و بی‌نظیری حاصل شود و خنکای آن برای مهمانانش بسیار دل‌انگیز باشد.

سراب کهمان

«سراب کهمان» یکی از زیباترین و خیال‌انگیزترین سراب‌های شهرستان سلسله است و تا از طبیعت سلسله یاد می‌شود، زیبایی‌های این سراب دلکش در ذهن‌ها مجسم می‌شود و بسیاری از مردم استان در فصول مختلف سال از این بهشت تماشایی دیدن کرده‌اند.

این سراب دل‌انگیز در ۱۵ کیلومتری شمال شهر الشتر  قرار دارد و از آنجا که درختان گردوی زیادی در سایه‌سار آن سر به آسمان کشیده‌اند، زیبای‌یاش خیره کننده‌تر شده است.

با جاری شدن رودخانه کهمان در میان کوه‌های سربه فلک کشیده، درختان چندصد ساله سیراب شده و اهالی این دیار در کنار مزارع و باغات خود بساط پرورش ماهی را گسترانده‌اند و از قِبل این آب و هوا و نعمت خدادادی کسب و کارهای مختلفی برای خود حاصل کرده‌اند.

رودخانه کهمان از چشمه تخته شاه سرچشمه می‌گیرد و چشمه‌های اطراف سراب کهمان پس از جاری شدن در دره کهمان آب چشمه‌ سراب خاصان و دیگر چشمه‌های به آن پیوسته و رودخانه کهمان را تشکیل می‌دهد.

گردوی مرغوب و نام آشنای این دیار به واسطه وجود همین سراب‌های جوشان و دلکش، زبانزد است و اغلب مردم این منطقه به کشت درختان گردو اقدام کرده‌اند.

سراب هنام و خانه‌ای تاریخی رحمتی

«سراب هنام» در دل دهستان هنام جای گرفته است و در اینجا تاریخ و طبیعت با شکوه خاصی جلوه‌گری می‌کند. هنام این منطقه‌ای کوهستانی که دارای آب و هوایی متبوع و معتدل است، به واسطه دشت‌های وسیع و سرسبز، سراب‌ها و چشمه‌های فراوان گزینه بسیاری از گردشگران برای تفریح است.

اگر خواهان دیدن تاریخ و طبعیت با هم هستید رهسپار سراب هنام شوید تا علاوه بر سراب، خانه تاریخی و زیبای رحمتی را ببینید، خانه‌ای که سراب هنام از دل آن به جوش آمده و هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

این خانه تاریخی زیبا سال ۱۳۲۰ در دوران پهلوی اول توسط مردان رحمتی احداث شده است که در سال ۱۳۸۵ از سوی مالک به اداره میراث فرهنگی واگذارشده و به شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سراب زز

«سراب زز» از دیگر سرابهای زیبای سلسله است که در روستای جوانمرد و در پنج کیلومتری از شهر الشتر قرار دارد و پس از طی کردن مسافتی به رودخانه هنام می‌ریزد، اگر رد این سراب را بگیرید به کوه سفره می‌رسید، کوه ای که دشت‌های مرغوبی را در دامن خود جای داده است.

جدای از طبیعت زیبا و دلفریب این شهرستان، بناهای تاریخی بی‌نظیری هم در سلسله وجود دارد به طوری که حدود ۲۱۷ اثر از این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه تاریخی مظفری، خانه رحمتی، پل تاریخی آذر کاکارضا، دژ شینه (قلعه شاداب) تپه باستانی گریران، گورستان تاریخی سلطان مشرق و قرآن تاریخی خط وشا از جمله آثار باستانی است که تاریخ دوستان را مجذوب خود می‌کنند.

قلعه مظفری

«قلعه مظفری»، این میراث کهن دوره قاجار  در مرکز شهر الشتر واقع شده که مهرعلی خان حسنوند در دوره قاجار بنا نهاده و سال‌ها مقر حکومت او بوده است.

مهرعلی خان از القاب خدایی خان بود که حدود سال ۱۲۶۰خورشیدی در الشتر به دنیا آمد و از مخالفان حکومت رضا خانی و امیران منتسب به وی بود؛ مهرعلی خان با همراهی اعظم السلطنه کاکاوند(خان لره) و طوایف متحد دلفان بر علیه نظرعلی خان امیر اشرف قیام کرد و قیام وی در تاریخ کهن این دیار فراموش نشده است.

و اما معماری «قلعه مظفری» این اثر تاریخی بسیار زیبا که ۷۵۰ متر مربع مساحت دارد، برای ساخت آن از مصالحی همچون آجر، چوب، سنگ، گچ و خاک استفاده‌شده شده است و معماری آن طاق ضربی است.

در قدیم الایام بخشی از بنای تاریخی قلعه رحمتی به‌ عنوان دارالحکومه و بخش دیگر آن به‌ عنوان محلی برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی استفاده‌ شده به‌ طوری‌که در مناسبت‌های مذهبی و در ایام مختلف سال این مکان تاریخی به‌ عنوان مکانی برای روضه‌خوانی و برگزاری مراسمات عزاداری از آن استفاده ‌شده است.

پل‌های تاریخی سلسله

در این شهرستان سه پل تاریخی روستای کاکارضا شامل شاپوری، آذر و چله کش روستای کاکارضا وجود دارد که به ثبت ملی رسیده‌اند.

از پل شاپوری (مربوط به دوران ساسانی) و چله کش تنها پایه‌هایشان باقی مانده است، قسمت‌های اصلی پل ۱۳۰ متری شاپوری از بین رفته و تنها بخش‌هایی از آن باقی‌ مانده است، این پل کهن درزمان احداث بیش از ۳۰ متر ارتفاع داشته و برای ساخت آن از سنگ‌های برش خورده و ساروج استفاده کرده‌اند.

پل آذر نیز در جاده قدیمی خرم‌آباد به الشتر واقع شده و مربوط به دوره پهلوی اول است. معماری  این بنای تاریخی به «یوسف فشنگ‌چی» نسبت داده شده است.

پل آذر، سنگی  است و به دلیل قرار گرفتن در راه باستانی اهمیت ویژه‌ای داشته است به طوری که در دوره‌ای راهی به سوی الشتر فراهم می‌کرده است اما امروز با چهار دهانه و طاق‌های رومی شکل گشوده به سوی سبزی و آب فقط ارتباط بین چند روستا را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

نرخ روزانه ارز و طلا

آب و هوا

×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری صدای طرهان در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    صــدای طــرهان ایتا👈 دنبال
    ازطـــــرهـــــان بــــزرگ چه خبــر!!عضویت درکانال طرهـــــان
    +