یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 25168 |
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ | ارسال توسط :
101 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

نخستین مجمع خیرین زیست محیطی کشور با هدف حمایت و کمک به رفع کاستی‌های حوزه محیط زیست در لرستان اسفند سال گذشته تشکیل شد و به تبع آن ادارات مدیر زیست‌ سراسر کشور موظف به راه‌اندازی این مجمع شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان،گفت:چهار پاسگاه محیط بانی جدید در این استان احداث می شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای طرهان ،علی سالاروند،در سه شنبه‌های خبری لرستان که در سالن آمفی تئاتر استانداری لرستان برگزار شد،اظهار داشت:موزه تنوع زیستی در سربازخانه قلعه فلک‌الافلاک به زودی راه‌اندازی خواهد شد و در آن فسیل کشف شده اسب‌های سه انگشتی که مربوط به ۲.۵ تا ۷ میلیون سال پیش است نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

تشکیل اولین مجمع خیرین محیط زیست کشور در لرستان

وی افزود:نخستین مجمع خیرین زیست محیطی کشور با هدف حمایت و کمک به رفع کاستی‌های حوزه محیط زیست در لرستان اسفند سال گذشته تشکیل شد و به تبع آن ادارات مدیر زیست‌ سراسر کشور موظف به راه‌اندازی این مجمع شدند.

مدیر کل محیط زیست لرستان،با بیان اینکه دو مرکز کنترل کیفی در شهرستان ‌های  چگنی و بروجرد راه‌اندازی شده است،عنوان کرد:درصدد هستیم تا این مراکز را در سایر شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی کنیم.

سالاروند با اشاره به اینکه احداث چند پاسگاه محیط‌ بانی در لرستان در دستور کار قرار گرفته است،گفت:اسال دو پاسگاه در استان افتتاح می‌شود و دو پاسگاه دیگر سال آینده به افتتاح می‌رسد.

رفع مشکل ۱۴ واحد صنعتی در استان

مدیرکل حفاطت محیط زیست لرستان بیان کرد:در بحث واحدهای صنعتی مشکل‌دار نیز امسال مشکل ۱۴ واحد صنعتی برطرف شد.

سالاروند در بحث پسماندها، گفت:روش پلاسما در دستور کار قرار دارد که منجر به تولید برق و انرژی می‌شود و برای اجرای این کار نیز اقدامات نهایی در حال انجام است.

وی افزود:در حوزه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست لرستان برای همکاری با شهرداری‌ها اعلام آمادگی کرده است و به زودی اقدامات خوبی در این حوزه در لرستان انجام می‌گیرد.

سالاروند تصریح کرد: در بحث مناطق حفاظت شده سعی کردیم در راستای ارتقا مناطق کار کنیم که در این زمینه بنا داریم سفیدکوه ازنا را به عنوان پارک ملی ارتقا دهیم.

پیگیری برای ثبت تالاب‌های لرستان در «رامسر سایت»

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان اینکه در استان، ۱۴ تالاب وجود دارد، اظهار داشت:این تالاب‌ها شامل تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، «بیشه دالان» بروجرد، «تنور در» دورود و «خروسان» شهرستان ازنا هستند.

سالاروند با اشاره به پیگیری برای ثبت تالاب‌های لرستان در «رامسر سایت »، عنوان کرد:هم اکنون لرستان هیچ تالاب ثبت شده‌ای در رامسر سایت ندارد و در یک مقطعی که به این موضوع ورود پیدا کرده بودند به دلیل نقایص ساده‌ای کار نیمه کاره مانده بود.

وی افزود:در این راستا با تلاش و پیگیری صورت گرفته از طریق دفتر امور تالاب‌های سازمان محیط زیست در صدد رفع نقص‌ها هستیم تا تالاب‌های استان در «رامسر سایت» ثبت شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: دریاچه گهر، یک غار، ماهی کور و زیستگاه سمندر در بخش پاپی در نوبت ثبت رامسر سایت قرار دارند.

وی بیان کرد: برای غار کلدر بنا شده کارگروه غارشناسی تشکیل شود،این موضوع نیز به صورت ویژه بررسی می‌شود

سالاروند گفت:شهرداری متولی جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی است که در این رابطه شهرداری‌های لرستان ضعیف عمل کرده‌اند که در این راستا تذکر نهایی داده شده و اگر ضعیف عمل شود شهردار به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

وی در رابطه با گردشگری زیست محیطی اظهارداشت: ما باید به اشتغال استان کمک و اکوتوریسم جذب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: موزه تنوع زیستی ظرف یک تا دو هفته آینده در قلعه فلک الافلاک لرستان راه‌اندازی می‌شود تا بیشتر گونه‌های استان به نمایش گذاشته شود، همچنین موزه تنوع زیستی شهرستان ازنا به زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

افتتاح اولین مرکز هوشمندسازی و پایش مناطق حفاظت شده کشور در لرستان

سالاروند از افتتاح اولین مرکز هوشمندسازی و پایش مناطق حفاظت شده کشور در استان خبر داد و گفت:با افتتاح این مرکز، دوربین هایی با قدرت زوم بسیار بالا مناطق تحت مدیریت مارا رصد می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد:هوشمندسازی،رصد و پایش حیات وحش و کنترل شکار و صید نیز به ما کمک کرد و در این موضوع،نسبت به سال گذشته،۲۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود:۳۲۲ هزار هکتار عرصه طبیعی در استان وجود دارد و طبق نرم جهانی برای هر هکتار یک محیط بان لازم است که ما با ۷۰ الی ۸۰ محیط ‌بان این مناطق را حفاظت و مدیریت می‌کنند.

سالاروند گفت: ظرف دو هفته ی آینده، شرق استان یعنی اشترانکوه و سفیدکوه ازنا مجهز به سیستم بی سیم دیجیتال خواهد شد، غرب استان هم بزودی به این سیستم مجهز خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست عنوان کرد:در راستای مردمی سازی، اولین خانه های محیط زیست کشور را در لرستان ، در سال ۱۴۰۰ در لرستان تاسیس شدند و در حال حاضر، ۱۰۰ خانه تخصصی داریم که از این تعداد، ۷۰ خانه مربوط به جهاد کشاورزی است.

راه اندازی بیش از ۱۰۰۰ خانه تخصص محیط زیست در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، گفت: سال گذشته، هزار و ۴۰۱ خانه ی تخصصی محیط زیست در راستای مردمی سازی در استان راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، دو منطقه حفاظت شده ی قالی کوه و شاداب کوه، بدون هیچ زیرساختی به مناطق حفاظت شده اضافه شدند، در این خصوص، اعتبارات و مجوز ماده ی ۲۳ را اخذ کرده ایم و ظرف دوماه آینده، پاسگاه قالی کوه کلنگ زنی خواهد شد.

سالاروند اضافه کرد: در شاداب کوه هم علاوه بر پاسگاه سیار، پاسگاه ثابت هم در نظر گرفته ایم، مراحل کسب مجوز ماده ۲۳ آن طی شده است و بزودی کلنگ زنی می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخشی از سد لیروک که در چهارمحال وبختیاری است حفاظت شده است و هنوز مجوز های آن کسب نشده است، مجوز های بخشی از این که مخزن این سد که در لرستان است نیز به سازمان محیط زیست ارسال شده است.

وی عنوان کرد: مشاور سد دهجانی هم تا کنون، پروژه را تحویل نداده است و به محض تحویل، آن را بررسی خواهیم کرد، همچنین، بروزرسانی مجوز های سد معشوره هم انجام شده و مجوزهای زیست محیطی آن هم بزودی نهایی خواهد شد.

کشف ۲۰۷ سلاح از متخلفان زیست محیطی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سال گذشته ۲۰۷ سلاح از متخلفان زیست محیطی در لرستان کشف شد.

سالاروند افزود: در خصوص عملکرد یگان حفاظت از لحاظ کشفیات سلاح و دستگیری شکارچیان جز استان‌های اول بودیم.

وی گفت:حفظ محیط زیست به کمک همگان نیاز دارد زیرا بعد از بحران‌هایی مانند گرد و غبار، آلودگی‌های کلانشهرها و کم‌آبی توجه به محیط زیست چند برابر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد:بخشی از امنیت غذایی و جلوگیری از تهدید علیه بهداشت عمومی و تحقق حقوق عامه از طریق حوزه محیط زیست تأمین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش بسیاری از بیماری های نوظهور مثل سرطان به علت عدم رعایت مسائل زیست محیطی و بهداشتی، آلودگی کلان شهرها، گردوغبار که همگی در اثر عدم توجه به محیط زیست رخ می دهند ،بیان کرد: این موارد و موارد مشابه، باعث توجه بیشتر به محیط زیست می شود، در واقع فعالیت در حوزه محیط زیست می‌تواند تضمین کننده سلامت و امنیت غذایی جامعه بشری باشد.

سالاروند گفت: محیط زیست تاکنون در بسیاری از موارد از جمله هوشمندسازی حفاظت از مناطق، ایجاد خانه‌های محیط‌ زیست، ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست، توسعه موزه‌های تنوع زیستی در کشور پیشگام بوده است.

وی افزود :اداره‌کل حفاظت از محیط زیست لرستان در سطح کشور از نظر عملکرد اختصاصی ۱۰۰ درصد امتیازات را کسب کرده و گاهاً عملکرد و ایده‌های استان در سطح کشور اجرا می‌کنند.

خرید و فروش سمندر لرستانی ممنوع است

سالاروند ادامه داد:سمندر از جمله دوزیستان کمیاب و ارزشمند است که شرایط زیستی و جمعیتی آن در سال‌های اخیر با توجه به افزایش عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی همچون خشکسالی همچنین خرید و فروش از سوی افراد سودجو همزمان در بازارهای داخل و خارج از کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی بیان کرد:این گونه جانوری از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست ( IUCN ) در فهرست قرمز و کنوانسیون حمایت از گونه‌های نادر و کمیاب جهان (CITES) در ضمیمه یک قرار گرفته لذا تجارت و خرید و فروش آن ممنوع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه زیستگاه جدید سمندر لرستانی در منطقه “شادابکوه” پلدختر شناسایی شد،گفت:یافتن زیستگاه جدید نوید خوبی است که بتوانیم با حفاظت مناسب، این گونه ارزشمند را از خطر انقراض نجات دهیم.

۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان است

سالاروند اظهار کرد: به دلیل تنوع آب و هوایی ویژه در لرستان شاهد وجود ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور در این استان هستیم.

وی با بیان اینکه در مناطق چهارگانه محیط زیست استان ۳۲۲ هزار هکتار عرصه طبیعی اعم از غار ماهی کور،قالی‌کوه، شاداب کوه منطقه حفاظت شده اشترانکوه و پناهگاه زیست سمندر لرستانی وجود دارد، افزود: سفیدکوه زیستگاه قوچ و میش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه در استان گونه‌هایی نظیر قوچ، میش، پلنگ، کفتار، گرگ وجود دارد، بیان کرد: در لرستان ۱۷۵۰ گونه گیاهی، ۳۷۵ گونه جانوری، ۴۳ نمونه پستاندار، ۵۵ خزنده، ۲۵۰ پرنده، ۱۹ گونه ماهی و پنج گونه دو زیست زندگی می‌کنند.

تولد اولین گوزن زرد ایرانی در لرستان

سالاروند در ادامه با بیان اینکه لرستان و خوزستان زمانی خاستگاه گوزن زرد و گونه منقرض شده شیر ایرانی بوده است، اظهار کرد:سال گذشته با همکاری بخش خصوصی کشت و صنعت لرستان زیستگاه مشترک گوزن زرد را با سرمایه‌گذار بخش خصوصی در کشت و صنعت ایجاد کردیم و چندین گوزن را در آنجا قرار دادیم و امسال شاهد تولد گوزن زرد در این زیستگاه بودیم.

وی گفت: گوزن زرد به لحاظ ژنتیکی بسیار ضعیف است و احیای آن برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و بر این اساس اقدام به این کار کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان،گفت: گوزن زرد ایرانی زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که با توجه به اینکه در آستانه انقراض قرار داشت،با تمهیدات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، حفاظت مشارکتی آن در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:

نرخ روزانه ارز و طلا

آب و هوا

×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری صدای طرهان در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    صــدای طــرهان ایتا👈 دنبال
    ازطـــــرهـــــان بــــزرگ چه خبــر!!عضویت درکانال طرهـــــان
    +