شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 25092 |
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط :
116 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: توجه به حقوق کودک و نوجوان در اسلام سابقه طولانی و جایگاه ویژه‌ای دارد و حقوق کودک در آیات و روایات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است همچنان‌که قبل تولد حقوقی مانند انتخاب مادر شایسته، حق حیات جنین و ارث آن، پس از تولد حقوقی همچون انتخاب نام نیک، حق تغذیه و بازی، تعلیم و تربیت و تکریم و عدم هرگونه اعمال خشونت برای این افراد ذکر شده است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: اداره بهزیستی و اداره کار لرستان نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف کودکان کار و خیابانی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای طرهان ، حجت‌الاسلام و المسلمین سعید شهواری امروز در کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان که به همت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه و با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در تالار حامی شهر خرم‌آباد برگزار شد، تکامل مادی و معنوی جوامع انسانی را در گرو توجه به اطفال و نوجوانان دانست و اظهارداشت: به دلیل اهمیت این گروه از جامعه، متاسفانه برخی از قدرت‌ها بدون توجه به معیارهای انسانی، از این افراد به عنوان یک ابزار جهت تباهی جوامع مختلف استفاده کرده و آن‌ها را هدف تهاجمات فرهنگی خود قرار می‌دهند.

وی انعطاف‌پذیری و الگوپذیری را از ویژگی‌های قشر کودک و نوجوان برشمرد و افزود: همراهی این ویژگی‌ها با برخی مشکلات خانوادگی و اجتماعی، حساسیت این گروه را دوچندان و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

رئیس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: توجه به حقوق کودک و نوجوان در اسلام سابقه طولانی و جایگاه ویژه‌ای دارد و حقوق کودک در آیات و روایات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است همچنان‌که قبل تولد حقوقی مانند انتخاب مادر شایسته، حق حیات جنین و ارث آن، پس از تولد حقوقی همچون انتخاب نام نیک، حق تغذیه و بازی، تعلیم و تربیت و تکریم و عدم هرگونه اعمال خشونت برای این افراد ذکر شده است.

وی بیان کرد: امروزه ترک تحصیل، اعتیاد، خیابانی شدن، تکدی‌گری، انحرافات اخلاقی، ترک یا فرار از خانه، نداشتن هویت و برخی دیگر از مسائل از مهمترین آسیب‌های اجتماعی و تهدیداتی است که در نهایت منجر به بزهکاری یا بزه‌‌دیدگی این گروه سنی می‌شود.

شهواری گفت: از عمده‌ترین عوامل زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی گروه کودک و نوجوان می‌توان به ضعف فرهنگی، کاستی‌های نظام آموزشی، مشکلات درون خانوادگی، کم‌کاری نهادهای متولی و مشکلات اقتصادی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ضعف در قوانین و مقررات حمایتی از کودک و نواجوان بی‌تاثیر در آسیب‌های اجتماعی نیست و به پشتوانه حقوق اسلامی و به موازات حقوق بشری در ایران طی سال ۱۳۷۲ با الحاق به کنوانسیون حقوق کودک نشان داده که همگام با دیگر کشورها به حقوق اطفال پایبند است.

رئیس کل دادگستری لرستان اظهارداشت: مقننین ایران با ایجاد سیاست حمایتی نشان دادند که کودک و نوجوان را بزه‌کار واقعی نمی‌دانند و با پیش‌بینی اقدامات تامینی و تربیتی، بزهکاری آنان را غالبا معلول عوامل غیر خودی می‌دانند.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان به جهت رعایت کرامت انسانی در سال ۱۳۹۲، تصریح کرد: با وضع این قانون گام بلندی در حمایت از این قشر از جامعه برداشته که نوآوری‌های زیادی را به همراه داشته است.

شهواری گفت: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ظرفیت خوبی است و متولی این امر بهزیستی است و نباید این قانون بر زمین بماند چون در غیر این صورت باید با ترک فعل‌ها به طور جدی برخورد شود.

وی دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان را ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای قانون دانست و اظهارداشت: با این وجود اما بازخورد جدی در استان نداشته و باید با پیگیری‌های لازم آثار آن در آینده بیشتر نمایان شود.

رئیس کل دادگستری لرستان به لزوم بر پررنگ کردن نقش مشاوران در دادگاه‌های ویژه کودکان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: با توجه به وجود کودکان کار و خیابانی در استان لرستان ضرورت دارد اداره بهزیستی و اداره کار نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف این کودکان اقدام کنند.

وی عنوان کرد: از آموزش و پروش درخواست داریم نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف کودکان بازمانده از تحصیل پیگیری لازم را به عمل آورد.

شهواری با تاکید بر اینکه کودک آزاری باید آسیب‌شناسی شود بیان کرد: در دفتر حمایت این موضوع باید مطرح و تکلیف نهادها در قبال این افراد مشخص و هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:

نرخ روزانه ارز و طلا

آب و هوا

×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری صدای طرهان در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    صــدای طــرهان ایتا👈 دنبال
    ازطـــــرهـــــان بــــزرگ چه خبــر!!عضویت درکانال طرهـــــان
    +