به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای طرهان :از دیرباز مسیرها و جاده ها باعث رونق مناطق و نواحی و شکل گیری تمدنها و شهرها گردیده اند و اهمیت راه و جاده بر هیچکس پوشیده نیست. در این طرح توجیهی، جاده ای مطرح می شود که استان ایلام به شدت به آن نیازمند است؛ و این […]
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای طرهان :از دیرباز مسیرها و جاده ها باعث رونق مناطق و نواحی و شکل گیری تمدنها و شهرها گردیده اند و اهمیت راه و جاده بر هیچکس پوشیده نیست. در این طرح توجیهی، جاده ای مطرح می شود که استان ایلام به شدت به آن نیازمند است؛ و این مسیر نه تنها می تواند استان ایلام را به استانهای مرکزی ایران نزدیک کند بلکه می تواند استان ایلام و استان لرستان (شهرستان کوهدشت) را در مسیر توسعه قرار دهد.
مسیر خرم آباد– کوهدشت- کوهنانی -لومار– ایلام– مهران نه تنها می تواند جایگزین مناسبی برای مسیرهای نه چندان مناسب بین استان ایلام و لرستان گردد، بلکه می تواند نقش بزرگی در ترانزیت و جابجایی مسافر به عتبات عالیات داشته باشد.
متاسفانه بین دو استان همسایه یعنی استان ایلام و لرستان مسیر قابل قبول و در شان این دو استان وجود ندارد؛ تنها مسیرهای بین دو استان مسیر خرم آباد– کوهدشت– پل سیمره– ایلام به طول ۲۵۰ کیلومتر و مسیر خرم آباد– پل دختر- دره شهر- ایلام به طول ۲۹۵ کیلومتر می باشد، اخیرا نیز مسیری در پایین دست سد سیمره از رومشگان به بدره و ایلام توسط سد سیمره ایجاد شده که مسیر خرم آباد به ایلام را به ۲۸۰ کیلومتر کاهش می دهد.
اما مسیر پیشنهادی که می تواند طول مسیر کوهدشت به ایلام و به تبع آن مسیر خرم آباد به ایلام را به طرز چشمگیری کاهش دهد، مسیر کوهدشت – سه راه زانوگه- خسروآباد – کوهنانی- زیرتنگ سیاب- لومار به ایلام می باشد؛ این مسیر می تواند مسیر فعلی کوهدشت به ایلام (۱۶۲ کیلومتر ) را به کمتر از ۱۴۰ کیلومتر و همچنین خرم آباد به ایلام را به کمتر ۲۳۰ کیلومتر کاهش دهد.
نکته قابل توجه در رابطه با مسیر پیشنهادی کاهش زمان سفر و ایمنی مسیر مربوطه نسبت به سایر مسیرهای موجود است.
در زیر طرح اولیه مسیر پیشنهادی ایلام-خرم آباد بر روی دو نقشه با رنگ سبز نشان داده شده است.
این طرح از مسیر کوهدشت – زانوگه -گردنه پای استان – خسروآباد – باباگردعلی -تنگ سیاب -مسیر روستاهای رودبار – شهرستان لومار-شهر ایلام -مهران -کربلا را نشان می دهد
دلایل توجیهی مسیر خرم آباد- کوهدشت- کوهنانی- لومار– ایلام
- کاهش مسیر ۱۶۲ کیلومتری کوهدشت به ایلام به کمتر از ۱۴۰ کیلومتر
- کاهش زمان سفر در مسیر پیشنهادی نسبت به سایر مسیرهای موجود به جهت عدم وجود گردنه و کوه و ایمن بودن مسیر نسبت به سایر مسیرهای حادثه خیز
- اتصال استان ایلام و مرز مهران به شاهراه و آزاد راه شمال به جنوب کشور (تهران – خوزستان)
- کاهش ۱۵۰ کیلومتری مسیر شهر مقدس قم (حرم حضرت معصومه(س) ) و اراک به کربلا معلی و همچنین شهرهای شمال شرقی و شمالی ایران نظیر مشهد و سمنان
- کاهش حداقل ۲۵۰ کیلومتری مسیر اصفهان، یزد و شهرهای مرکزی و شرقی ایران به ایلام نظیر شیراز ، کرمان ، زاهدان
- قرار گرفتن استان لرستان و استان ایلام در مسافت ترانزیت کشورهای آسیای میانه و پاکستان و افغانستان به عراق
- عدم وابستگی مسیر پیشنهادی به استانهای کرمانشاه و خوزستان که از نظر ترانریت و مسافر به عراق رقیب مرز مهران می باشند.
- استفاده از آزاد راه اراک به خرم اباد و بزرگراه در حال احداث اصفهان به خرم آباد به نفع کوهدشت و استان ایلام
- استفاده از بزرگراه خرم آباد به کوهدشت و سه راه زانوگه بعنوان بخش اعظم مسیر پیشنهادی
- جذب توریسم به استان لرستان و استان ایلام به جهت نزدیک بودن مسیر پیشنهادی به شاه راههای حیاتی کشور و زیبائیهای مسیر با توجه به اینکه مسیر پیشنهادی از بالا دست دریاچه سد سیمره و شهرستانهای زیبای کوهدشت و سیروان می گذرد.
- تبدیل مرز مهران به توجیه پذیرترین و به صرفه ترین مسیر ترانزیت کالا به عراق با توجه به نزدیک شدن شهرها و استانهای صنعتی نظیر اصفهان ، مرکزی و کرمان به عراق
- توجیه پذیر کردن مهران بعنوان منطقه آزاد تجاری و حمایت نمایندگان استانهای مرکزی کشور از این طرح
- جذب سرمایه گذاری در استان لرستان و استان ایلام و شهرستانهای مسیر با توجه به مقرون به صرفه بودن مسیر به کشور عراق نسبت به مرزهای دیگر و استانهای هم مرز با عراق
- از همین کریدور می توان جهت ایجاد راه آهن خرم آباد – کوهدشت- ایلام- مهران استفاده کرد. این کریدور با توجه به اینکه کوهدشت و ایلام را در مسیر خود می بیند کاملا قابل دفاع و از نظر اقتصادی قابل توجیه است و وابستگی به استانهای کرمانشاه و خوزستان ندارد.
انتهای پیام/
خبرنگار:روح الدین طرهانی نژاد