دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 25647 |
تاریخ انتشار : ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲ | ارسال توسط :
108 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

شاهرخی عنوان کرد: در کنار گلخانه، سردخانه نیز احداث می شود تا در جهت بسته بندی و صنایع تبدیلی نیز فعالیت داشته باشد.در حال حاضر محصولات این گلخانه به کشورهای عراق و امارات صادر می شود و از کشور عمان نیز مشتریانی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: گلخانه هیدروپونیک در شهرک چنگایی سراب نیلوفر خرم آباد با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد، استاندار لرستان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

به گزارش صدای طرهان، سید عماد شاهرخی بیان کرد: گلخانه ۱۲ هزار متری هیدروپونیک در زمینه کاشت نشا گوجه فرنگی  با کیفیت صادراتی با تولید سالانه ۵۰۰ تن به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: برای احداث این مجموعه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شخصی، هزینه شده است.

شاهرخی عنوان کرد: در کنار گلخانه، سردخانه نیز احداث می شود تا در جهت بسته بندی و صنایع تبدیلی نیز فعالیت داشته باشد.در حال حاضر محصولات این گلخانه به کشورهای عراق و امارات صادر می شود و از کشور عمان نیز مشتریانی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: مهمترین هدف ما در استان، مدیریت گلخانه های کوچک مقیاس است و اینکه بتوانیم محصولات تولیدی استان را بسته بندی و با نام لرستان، صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: قبل از دولت سیزدهم ۷۵ هکتار گلخانه در سطح استان وجود داشته است اما این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ ، ۳۵ هکتار گلخانه در سطح استان به افتتاح رسید.

 شاهرخی با اشاره به اینکه  در استان ۱۱۳ هکتار گلخانه وجود دارد، تصریح کرد: برای ۱۰۰ هکتار نیز پروانه تاسیس صادر شده است که عمدتا بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و منتظر دریافت تسهیلات هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای ۱۰۰ هکتار قریب به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است به گونه ای که برای هر متر مربع ۲ میلیون تومان هزینه صرف می شود.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به وجود ۳ شهرک کشاورزی در استان نیز گریزی زد و گفت: سه شهرک کشاورزی در استان وجود دارد که هر کدام ۲۷ تا ۳۰ هکتار سطح زیر کشت دارند.

وی افزود: زیرساخت یکی از شهرک ها به اتمام رسیده است و به بخش خصوصی واگذار شده است. دو شهرک دیگر نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: هدف گذاری مجموعه سازمان جهاد کشاورزی لرستان برای سال  1402، این است که حداقل ۳۵ هکتار به سطح زیرکشت گلخانه های استان اضافه و به بهره برداری برسد.

شاهرخی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی و هدف گذاری های صورت گرفته، قطعا جهش خوبی در حوزه گلخانه ها در استان خواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به وجود ۱۷۰ طرح در بخش کشاورزی گریزی زد و گفت: این طرح ها  بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در مجموع به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری نیاز دارند.

وی اضافه کرد: به گونه ای که هر طرح به طور میانگین به اعتباری قریب به ۳ میلیارد تومان نیاز دارد.

لرستان مستعد کشت های گلخانه ای

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی؛ لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب، استانی مستعد برای کشت های گلخانه ای است.

سیروس ابراهیمی تصریح کرد: در این راستا احتمالا لرستان پایلوت؛ کشت های گلخانه ای شود.

وی افزود: انتظار براین است که در زمینه تسهیلات  تبصره ۱۸ برای استان  سهمیه بیشتری در نظر گرفته شود.

تزریق ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به کشاورزی لرستان

وزیر اقتصاد اظهار کرد: برای استانهایی که منابع و تسهیلات دارند مبلغ تبصره ۱۸ با تاخیر واریز می شود اما برای لرستان که ویژه است و اهمیت فوق العاده دارد این اعتبارات حیات و ممات است و باید به موقع تزریق شود.

احسان خاندوزی گفت: سهمیه استان ۱۴۸ میلیارد تومان نقدی و  522 میلیارد تومان اوراق است و دو برابر آن را بانک تزریق می کند.

وی ادامه داد: از این مبلغ، ۵۴ میلیارد تومان برای حوزه کشاورزی تزریق شده است.

خاندوزی عنوان کرد: وزارت اقتصاد کلیه ابلاغ ها را انجام داده است و نقدینگی ها را پرداخت و  اوراق ها را تحویل داده است  لذا دستگاهها باید از طریق بانک های عامل پیگیری های لازم را انجام دهند تا مبلغ تخصیصی را دریافت کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: پیگیری می شود تا فصل کار عمرانی به اتمام نرسیده است به سرعت منابع مالی به استان تزریق شود تا بتوانید آنها را به سرانجام برسانید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:

نرخ روزانه ارز و طلا

آب و هوا

×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری صدای طرهان در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    صــدای طــرهان ایتا👈 دنبال
    ازطـــــرهـــــان بــــزرگ چه خبــر!!عضویت درکانال طرهـــــان
    +